Energibranschen vilar inte - succé för matchmaking under Power Circle Summit

Malin Alpsten -  Bright Day GrapheneKrisen till trots kraftsamlar branschen med fokus på innovation och framtid. För andra året i rad arrangerades Ignite Matchmaking i samband med Power Circle Summit. Matchmakingen som ägde rum online samlade inte mindre än 16 stora företag och offentliga organisationer från Sverige och Europa. De träffade 33 svenska startups i 69 skräddarsydda, behovsbaserade möten.

– Vi vill att så många svenska energiinnovationer som möjligt går stärkta ur covid19-omständigheten. En viktig aspekt i det är att energiinnovationer får möjlighet att matchas med potentiella kunder. Därför är det oerhört glädjande att se att Ignites matchmaking under Power Circle Summit har engagerat så många stora företag och offentliga organisationer som kan bli den viktiga språngbrädan till marknad för dessa innovationer. Jag hoppas också att få se många nya ansökningar till vår utlysning “verifiering med kund”, säger Sasan Shaba, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

Två av de startups som deltog under matchmakingen är Bright Day Graphene och Tvinn, från inkubatorerna Sting Bioeconomy respektive Uppsala Innovation Centre.

Bright Day Graphene har en patenterad lösning för att skapa grafen av en restprodukt från skogsindustrin istället för från grafit. Det innebär ett material för energilagring som har ett noll klimatavtryck och som är biologiskt nedbrytbart.

– Grafen har en oöverträffad kombination av elektrisk ledningsförmåga samt hög specifik yta. Det kommer spela en stor roll i energiomställningen framöver. Vår målsättning är att vår teknik ska bidra till skapa mer effektiva och miljövänliga former av energilagring i både stor och liten skala – men vi ser även applikationer i bärbar elektronik. Ignites matchmakingar ger oss möjlighet att direkt träffa rätt person hos potentiella kunder och samarbetspartners. Det skapar affärsmöjligheter som är mycket värdefulla för oss, berättar Malin Alpsten, CEO Bright Day Graphene.

En av de startups med flest inbokade möten under eftermiddagens matchmaking är Tvinn. Tvinn har en innovation som jämnar ut energiförbrukningen över dygnet och inkluderar både energilagring och optimering av förbrukning med hjälp av smarta algoritmer. Innovationen möjliggör laddning av t.ex. fordon utan att kapaciteten slår i taket, även i en lokal kontext.

– Många bolag visade intresse för vår innovation under matchmakingen. Det ger oss energi att fortsätta jobba i ännu högre takt med att utveckla våra lösningar. Det visar också på ett stort intresse för lösningar som kan bidra till att lösa de stora kapacitetsutmaningar som samhället och industrin kommer att stå inför om vi ska uppnå klimatmål och samtidigt storskaligt elektrifiera fordonsindustrin, säger Jonas Thyni, CEO Tvinn.

Rexel är ett av de storbolag som träffade startups under matchmakingen. Det är en av världens största elgrossistkoncerner med verksamhet i 26 länder och en stark position på den svenska marknaden.

– Våra marknader och expertområden är mitt i energiomställningen och vi jobbar aktivt mot digitala lösningar inom bl.a. elektrifiering, energieffektivisering, förnybar elproduktion och fastighetsautomation. Med hjälp av innovativa och nytänkande bolag kan vi skapa och sätta nya digitala tjänster i marknaden. De startups och innovationer som vi träffat genom Ignite ger oss nya perspektiv och mycket energi att jobba tillsammans med framöver, säger Erik Hedström, Head of Digital Business Development & IT på Rexel.

Digitala matchmakingar öppnar dörren för internationella deltagare

Digitala matchmakingar har öppnat dörren för att fler internationella bolag också kan medverka och träffa svenska startups utan att lämna hemlandet. Den tyska koncern Kion, en av de största trucktillverkarna i världen, deltog i eventet. De blev imponerade av de innovationer som startups presenterade under dagen.

– Det är alltid en utmaning att kommersialisera en ny teknik och Vanessa Fischer, Startup Scout på Kion Group.innovation. De affärsidéer som startups presenterade under mötena var fantastiska och väldigt industrifokuserade. Svenska startups innovationer baseras ofta på forskning och valideras med första kunder i Sverige. De drar också nytta av ett fantastiskt innovationsekosystem som förbereder dem för att samarbeta med storbolag, säger Vanessa Fischer, Startup Scout på Kion Group.

Att matchmakingen arrangerades online gör det också enklare – och mer miljövänligt – för startups från hela Sverige att delta.

– Vi är mitt uppe en kris, men den förtar på intet sätt den stora klimatutmaningen som fortfarande är högst reell. Det märks också på energibranschen – energibolagen vilar inte utan fortsätter att aktivt leta nya innovativa lösningar och partnerskap. På kort sikt hoppas vi att vår matchmaking resulterar i konkreta projekt, för det är vad våra innovativa startups behöver här och nu. På lång sikt är vår mission att samarbete med innovativa startups ska bli en självklar del av hela branschens DNA, säger Stina Lantz, Program Manager på Ignite Sweden.

Utlysning: Verifiering med kund

Energimyndigheten har just nu en utlysning öppen, där små och medelstora företag med energirelevanta innovationer kan söka upp till 2 miljoner kronor för verifiering med kund. Projekt som kan få stödet ska syfta till verifiering av nya produkter och tjänster, vilka har ett tydligt affärsfokus och potential att påtagligt bidra till omställningen av energisystemet. Utlysningen är öppen tills den 3 juni: http://www.energimyndigheten.se/utlysningar/ver-2020-verifiering-av-energiinnovationer-med-kund/

Om Power Circle Summit

Power Circle Summit är en årlig konferens för ledande aktörer kring energibehovet i framtidens cirkulära samhälle. Konferensen arrangeras av Svenska Mässan, Energimyndigheten, Power Circle och EIT InnoEnergy.