Smarta lösningar kan rädda klimatet

– Digitala tjänster får enorm betydelse för energibranschen, för att motverka klimatförändringen och spara jorden för kommande generationer.

Det menar Mikael Rönnblad, chef för Consumer Solutions på Fortum, som nu även satsar en och en halv miljard på innovativa startups.

Den finländska energijätten Fortums slogan är: ”Join the change”.

– Det symboliserar den transformation hela energisektorn genomgår just nu. Vi vill ha en stark roll i den. Det är därför vi prövar, utvecklar, investerar och köper olika smarta tjänster, förklarar Mikael Rönnblad.

Han medverkar på Power Circle Summit under punkten ”Digitala tjänster och nya affärsmodeller för innovation som bidrar till klimatomställning”.

Där ger han exempel på kundorienterade lösningar som Fortum tagit fram på senare tid. En är ”Fortum Charge & Drive”, Nordens ledande molnbaserade tjänst för laddning av elbilar.

En annan är boendesatsningen ”Fortum SmartLiving”, i partnerskap med bl a Bonava och YIT. Man erbjuder bl a energivisualisering, temperaturstyrning, smart belysning, smarta lås och larm – allt styrt med en app i mobilen.

– Vi erbjuder också solpaneler som tjänst för en månadsavgift på 490 kronor. Det fungerar liknande Netflix eller Spotify, säger Mikael Rönnblad.

Ett annat spännande initiativ är Fortum Spring, ett sätt att balansera elproduktionen från vind- och solenergi genom att utnyttja hushållens varmvattensberedare som lager.

Kunderna skriver på ett servicekontrakt och kompenseras för att Fortum slår av deras boiler under korta perioder då elen behövs på annat håll.

– Tjänsten har fått ett bra mottagande. På kort tid har vi tecknat avtal med 2 000 abonnenter i Finland, berättar Mikael.

– Vi sänker kundernas varmvatten med en eller två grader. I praktiken känner man, som konsument, inte av det. Men effekten vi sparar in motsvarar ett helt kolkraftverk. På så vis kan vi effektivt motarbeta klimatförändringen.

Mikael Rönnblad brinner för smarta lösninga och tjänster. Han har ett förflutet inom telekombranschen och har jobbat i bl a Ericsson, Nokia, Telenor, Sonera och Elisa, som ansvarig för digitala tjänster och affärsområden.

Många ser just telekombranschen som föregångare inom digitalisering.

– Det ligger nog en del sanning i det. Speciellt när det gäller att forma kunderbjudanden, säger han.

– Jag har bara varit i energibranschen i två år. Men digitaliseringen är, tillsammans med aktiva konsumenter, två av de absolut viktigaste megatrenderna som vi i Fortum har identifierat.

För att nå framgång betonar han vikten av samarbete och partnerskap kring energirelaterade tjänster, kopplade till kundernas livsstil och preferenser.

– Behovet av smarta lösningar för att hjälpa kunderna med deras vardagliga problem ökar, oavsett bransch, menar han.

– Alla behöver kommunicera och alla behöver energi. Därför jobbar vi ihop med flera storbolag inom olika branscher, men också med små bolag.

 

Mikael Rönnblad
Chef för Consumer Solutions, Fortum